2 criticas – Carla Rovira – MOST OF ALL, YOU’VE GOT TO HIDE IT FROM THE CHICKS, Producción de Antic Teatre

1. CRITICA DE JORDI SORA, Recomana
http://www.recomana.cat/CRITICA/2099/70/Most%20of%20all,%20youve%20got%20to%20hide%20it%20from%20the%20chicks/Jordi%20Sora#

carlarovira_mig_baixa

Me gusta el teatro

Me gusta el teatro que provoca: el que te cuenta historias imprevistas. El que no da por sentado nada y está dispuesto a generar inquietud. Aquel teatro que ha nacido de la feliz coproducción entre Fira Tàrrega y Antic Teatre y que han inaugurado este año. «Most of all, you’ve got to hide it from the chicks» es una de las dos obras que han presentado, con la colaboración de un grupo de chicos que se han prestado a interrogarnos de la mano de Carla Rovira. Me gusta que me incomoden. Me dirán ustedes que es algo raro. Pero si el arte no es capaz de hacerlo, me pregunto quién.

El argumento es contundente: tiene que ver con nuestra actitud de adultos frente a lo que la modernidad vino a denominar «la infancia». Para aquellos que no lo sepan, ése es un invento reciente. Como tantos. No es antes de finales del siglo XIX que los niños son considerados algo más que mano de obra barata: sus delgados dedos eran ideales para las hilaturas de las fábricas de vapor. La universalidad de la escuela hizo el resto. Y nos inventamos aquello de la inocencia. Y lo de la desprotección. Bendito invento, ¡claro está!

Pagamos un precio por todo ello, por supuesto. Un alejamiento cada vez más intenso entre ambos mundos: «cuando seas mayor, lo entenderás’. Esto está reservado a mayores de tantos años… Teatro familiar y tantas otras categorías.

Carla Rovira se enfrenta de cara a este asunto. Lo hace con algo tan lejano para aquella idea infantil como lo es la experiencia del dolor. ¿Alguien se pensaba que no lo sufren? ¿De verdad creían que podíamos evitárselo? Y durante una hora profundiza, conmueve y provoca desde la razón y el sentimiento. Ésta es una obra de concienciación. Incómoda pero necesaria. Luego de vista, ya no es posible que le guste el mismo teatro. Se lo aseguro.

2. CRITICA VilaWeb

Carla Rovira explora les relacions entre adults i infants en una de les ‘operes primes’ més arriscades de FiraTàrrega

http://www.vilaweb.cat/noticies/carla-rovira-explora-les-relacions-entre-adults-i-infants-en-una-de-les-operes-primes-mes-arriscades-de-firatarrega/
M_1002523

Tàrrega (ACN).- Basada en la pregunta ‘Què volen i viuen els nens quan van al teatre?’, l’òpera prima que presenta Carla Rovira a FiraTàrrega explora les relacions entre adults i infants i alhora també les relacions entre els artistes i el públic. ‘Most of all, you’ve got to hide it from the chicks’ és fruit d’un procés d’investigació que ha durat tres mesos dins el programa de suport a la creació de la fira. Segons el director artístic del certamen, Jordi Duran, “Carla Rovira s’arrisca amb Tàrrega i nosaltres amb ella en un procés sensacional en què hem après tots”. A l’obra hi participen onze infants i joves d’entre 7 i 17 anys de la comarca de l’Urgell.

‘Most of all, you’ve got to hide it from the chicks’ té versió en català, castellà i anglès i es representa a l’espai de l’Arxiu Comarcal. Carla Rovira es transforma en Mrs. Robinson i l’acompanyen un Grup de Pollastres Rebels que a l’inici de l’espectacle ja anuncien, literalment, que han vingut a muntar un ‘pollo’ a l’statu quo artístic.

El procés d’investigació va començar al març i s’ha treballat conjuntament amb el Teatre Auditori de Granollers, l’Antic Teatre i el Convent de Sant Agustí de Barcelona i FiraTàrrega. El resultat ha estat una performance participativa que dóna un paper molt rellevant als nens i nenes que han participat al projecte. La gravació d’imatges està limitada als primers deu minuts que es desenvolupen fora de l’Arxiu Comarcal mentre que dins es limita la presència de càmeres per no pertorbar el desenvolupament d’un espectacle que crea moments íntims i emotius quan es fa reflexionar, des de la perspectiva dels infants i la dels adults, sobre aspectes com la por o el dolor.

“L’adult, a la vida del nen o la nena, té una posició de poder, igual que l’artista vers el públic; es tracta de veure com podem llimar aquestes diferències, aquestes petites barreres entre infants i adults i entre públic i artistes”, explica Rovira. La creadora afegeix que l’experiència d’investigar amb nens i nenes ha estat “molt positiva”, sobretot perquè ha pogut generar relacions noves a partir d’establir espais diferents fora de les convencions.

El director artístic de FiraTàrrega ha destacat també que el certamen “ha d’aprendre i ha d’estar obert a allò que proposa el creador que puja i sobretot els espectadors del futur, què voldran de l’escena en un futur, per tant, s’hi ha de parar especial atenció”.