«Piturrino fa de músic», Carles Santos + Bcn216, Teatre Lliure, 16/5/2009

 Texto de Martí Sales:

Quan la música és un territori fecund que fertilitza orelles i fa créixer noves espècies de plantes als cervells. Quan al sortir sents la flaire dels pètals de les flors que han crescut –rebentant els ossos del cap– de les testes del públic. Quan la música és un inventari de recursos sense fi. Quan la música és pura música. Quan un concert és tot diversió i sorpresa. Quan passen tantes coses en una hora que sembla que hagis fet la volta al món. Quan tot juga. Quan la melodia també juga en la música experimental. Quan tota una sala Fabià Puigserver s’aixeca i aplaudeix, emocionada. Quan notes que allò que estàs sentint (et/ens) feia falta. Quan la música és completament necessària. Quan la música és completament revolucionària. Quan la revolució es fa des de Vinaròs i la fa un home de seixanta-nou anys. Quan voldria tenir el disc de l’actuació ara mateix. Quan estem tan orgullosos i contents que el Santos sigui un dels nostres i poder gaudir-lo de primera mà. Quan voldríem veure’l tocar cada setmana, a poder ser. Quan un final de concert és tan bèstia. Quan es trenquen vidres i s’encenen petards i es crida “Paella!” i sona la xaranga i tothom s’esgargamella, esvalotat. Quan la creativitat t’explota a les cara. Quan Piturrino fa de músic.

Texto de Quim Pujol:

Esto no es una crítica sino una carta de amor. Desde que hace unos doce años vi «La pantera imperial» en el Lliure de Gràcia (por cierto, ¿qué habrá sido de ese edificio?) quedé deslumbrado por este hombre de aspecto excéntrico que recorría el escenario con su piano huyendo de peligrosos y oscilantes bustos de Bach. Como ocurre a menudo, la extravagancia es la señal más fiable de la verdadera cordura. La cordura de un artista que no se debe a nadie más que a su forma de entender el arte y a su universo personal.

En esta ocasión Santos y la Bcn216 nos brindaron un concierto donde no predominaba el componente escénico. Quizás hubiese encajado mejor en el Auditori o en el Liceu, pero no estoy seguro que las puertas de estos espacios estén abiertas de par en par para alguien como Carles Santos. Peor para ellos que se lo pierden.  Todos sabemos qué animales no son dignos de las margaritas, así pues, ¿qué iban a hacer de una exuberante orquídea como ésta?

Mientras escuchaba el concierto pensé de forma insistente en la danza contemporánea, ya que el lenguaje de Santos tiene numerosos puntos en común con los plantemientos actuales de las artes del movimiento. Os remito a una entrevista que le hice a Carles hace cosa de un año, fue un gusto hablar con él y menciona muchas cosas que me parecen muy relevantes para entender su trabajo. Y es que este creador merecería el apodo aunque no fuera músico: Maestro.

Esta entrada fue publicada en General. Guarda el enlace permanente.