Una breve crónica de las Jornadas Fanzineras Feministas en el Estruch (Bárbara Sánchez Barroso)

 

Los pasados días 13 y 14 de marzo se celebraron en el Estruch (Sabadell) las 2º Jornadas Fanzineras Feministas, inscribiéndose en el marco que el nuevo curator de la NauEstruch, Marc Vives, ha abierto esta temporada 2014/15 invitando a artistas residentes que trabajan con el fanzine y la autogestión. Las primeras jornadas se celebraron en octubre y sirvieron como punto de partida y encuentro de diferentes agentes que se mueven alrededor del fanzine con perspectiva feminista. Además Ernest Graves, autor del primer cartel, impartió un taller de fanzines para adolescentes. Fiesta Gallarda debe su nombre a que las Jornadas pretendían además de ser un encuentro querían ser una celebración de la dimisión de Alberto Ruíz Gallardón el septiembre de 2014, después de se retirase la ley del aborto que el ministro propugnaba y que causó un rechazo inmenso en la población y en consecuencia, en las feministas, que tras tantos recortes y abusos por parte del gobierno actual y en materia de derechos, atisbábamos a ver por fin un triunfo.

Cartel de Ernest Graves

Las segundas Jornadas empezaron un jueves, de noche y en un bar. Era parte del taller que había propuesto Toni Hervàs, titulado Zona Hermética y que debía su nombre a la famosa zona de discotecas de Sabadell. El material de trabajo, bebidas y la consiguiente borrachera, además de los encuentros con personajes de la noche bastante entrañables. Yendo a dormir a altas horas de la madrugada y después de bailar en discotecas con nombres como Kissing y _? dimos por cerrada la primera parte del taller. El viernes era el momento de poner en común lo vivido entre todos, y lo recordado por solo algunos, y hacer de ello una publicación, el fanzine Zona Hermética, compuesto por recuerdos y experiencias de Toni, Marc, Consol, Sergi, __ y servidora.

Fanzine

Interior del fanzine

El sábado era el día más completo, y se abrió con el taller híbrido Penélope no espera 2 que hicimos Jesús Arpal-Moya (mitad de Jeleton) y yo. Un taller/club de lectura entorno al subgénero de la ciencia ficción feminista. El primer taller de Penélope no espera tuvo lugar en 2014 en Espacio Práctico, fue impartido por Gelen y Jesús (Jeleton al completo) y se llevó a cabo junto a una propuesta de Black Tulip sobre la exploración de la ciencia ficción. En él hablamos de películas, fanzines, brujería y las posibilidades del feminisimo y su voz dentro del género. Esta vez nos centrábamos en este movimiento que tiene sus bases en autoras del siglo XIX como Mery Shelley y Charlotte Perkins Gilman. Durante la primera parte del taller, el club de lectura, nos disfrazamos de Jane Austen con vestidos de flores y nos reunimos alrededor de una mesa con te y pastas, para a través de lo perfomático de esa acción de damas tomando el te, hablar de un género desconocido pero en auge, que tiene muchas facetas interesantes. Hablamos de autoras clave y sus obras, algunas fueron: Ursula K. LeGuin, Octavia E. Butler, Margaret Atwood y Joanna Russ, de la cual leeríamos en la segunda parte su relato Cuando todo cambió.

Jesús Arpal en el taller matinal

Después de comer fideuá iniciamos Sirenas y tritonas, un encuentro/presentación y debate abierto a partir de los fanzines, donde nos encontramos Bulbasaur, Cor Pelut, Anna Pahissa de Múltipos, Los archivos de Beauvoir, Nucelar y Rosa Parma (ambos residentes de NauEstruch), y servidora en representación de Nenazas y Blood. Juntas hablamos de los procesos de la autogestión, de feminismo y fanzine, de las preocupaciones de la endogamia del mundo fanzinero, entre otros temas.

Alrededor de las seis empezaba la segunda parte de Penélope, en la que los participantes del debate y de las jornadas y todo aquel que se quisiera unir, nos cerrábamos en una de las salas de ensayo del Estruch. Con las luces apagadas, cojines para tumbarse, diferentes instrumentos y sintetizadores iniciábamos la lectura del relato de Joanna Rus, en la que mientras unos leían los otros hacían ruidos y música, provocando una lectura diferente y haciendo de ella un acto performático. Ya en el primer taller que dieron Jeleton de Penélope pudimos experimentar con otro tipo de lectura performática, a partir de la lectura masaje aprendida de Idoia Zabaleta. Rituales que nos aproximan a la lectura de forma distinta para poder jugar con el texto y sentirlo de manera distinta.

Penelope no espera, sesión de tarde

Después de la lectura hubo los conciertos en La Sala de Expos, de Perlita y Les Sueques, dos grupos distintos pero que se complementaron muy bien. Mientras Perlita, en el que toca Jesús Jeleton, es rock folk español pausado, Les Sueques dieron el cierre con su toque rock punk riot girrrl. Y así ponían punto y final las jornadas, un lugar donde se encontraron y confluyeron intereses diversos con una misma raíz en común, perspectivas que se entremezclan, fanzines, música, performance y literatura, que generan una crítica simultanea y ramificada entorno al feminismo, que provocan debate y plantean problemas. Jornadas que esperemos que se conviertan en un evento anual, para seguir encontrándonos, para hacer fanzines y para bailar.

Les Sueques

Perlita

Cartel de Toni Hervàs

HOME-MADE HOME: imaginar micro-políticamente (Ingrid Guardiola)HOME-MADE HOME: imaginar micro-políticament (Ingrid Guardiola)

Leer en catalán

Vivim una doble crisi, la de l’espai públic i la de l’espai privat, entès aquest com tot el que passa en l’esfera domèstica, més que no en relació amb el mercat. L’espai públic cada vegada està més amenaçat, diversos són els factors que hi contribueixen: la turistificació de les ciutats, el disseny d’uns espais públics que afavoreixen el trànsit per al consum, però no per a la convivència o la cessió d’espais públics a empreses privades pel seu exercici econòmic privat, entre d’altres. L’espai privat també està fracturat, els desnonaments són la prova més evident de la violència consensuada, desposseïnt als ciutadans dels mínims béns comuns. L’espai privat funciona com un reflex del que passa a nivell públic. En el camp de l’energia cada vegada paguem un preu més alt per obtenir electricitat degut a la liberalització dels mercats energètics donant com a resultat la “pobresa energètica”; la privatització de l’aigua s’està cosint sobre la taula dels despatxos de la Generalitat; i la liberalització del sector de les telecomunicacions també ens ha portat a haver d’assumir unes despeses en tecnologia comunicativa desmesurades podent parlar, fins i tot, d’una bretxa digital. A tot això hauríem de sumar-hi l’alimentació, la pèrdua del mercat de proximitat i el consum de productes de més baixa qualitat, fins i tot perillosos per la salut.

Tant la crisi econòmica com la crisi de la política dels afectes que es viuen en l’esfera pública (tant a nivell local com global, amb el TTIP com una de les grans i amenaçants conseqüències), troben el seu micro-reflex en l’espai domèstic. Alhora, l’auge de l’economia del tercer sector basada en els serveis i el marc de capitalisme cognitiu en el qual ens movem, ha fet que s’hagin perdut bona part de les capacitats tècniques i cognitives que donaven als ciutadans una autonomia productiva. Actualment, estem completament sotmesos a la indústria i als mercats, som incapaços de convertir el “pensar per nosaltres mateixos” en un “fer per nosaltres mateixos”, les empreses i els governs instauren el marc i nosaltres ens movem en ell, ens distraiem en ell, riem i compartim en ell, ens hi asfixiem. Per això mateix el que s’ha de transformar no és el què, sinó el com, no la cosa, sinó el marc que engloba la cosa. El marc és el del capitalisme heredat de l’American Way of Life o el que és el mateix: l’homologació cultural de la qual parlava Pasolini, la monoforma que comentava Watkins, la nordamericanització de la vida quotidiana que han analitzat des de l’Escola de Frankfurt fins a Baudrillard. I això descriu només d’on venim, per entendre on estem caldria revisar tots els tractats d’economia financera i de capitalisme transnacional. Una forma de resistència és convertint la “home sweet home” d’aquest esclavitzador way of life i que, avui en dia, és un malson per a molts impossible de costejar, en una home-made home”, apropiant-nos de les eines de producció per confeccionar un escenari flexible i dialògic de pràctiques domèstiques que funcionin com a micro-polítiques socials contra la domesticació institucional i institucionalitzada.

En el moment en què l’espai públic no inclou els debats de tot allò que té a veure amb l’esfera social i s’ha convertit en un espai privat a mans de les institucions i les corporacions/empreses (un autèntic “logorama”), l’espai privat ha de transformar-se. Aquest ja no serà mai més un espai privat, la casa privada ja no serà una “propietat exclusivament privada”, sinó un micro-espai articulat a partir dels intercanvis socials, culturals i materials necessaris per adherir-nos al món d’una forma més responsable, procreativa i política. Avui en dia es parla d’arquitectura progressiva, d’habitatge social, de cooperatives de vivenda, d’arquitectes de capçalera, fórmules mixtes (tant a nivell econòmic, com humà, com material) on la frontera entre allò públic i privat cada vegada estan més desdibuixades, però aquest cop en una retroalimentació positiva. De fet, es passa de parlar d’allò públic a parlar d’allò comunitari. Són projectes que entenen que la vivenda és molt més que una “propietat privada”, que la vivenda és l’enclavament físic que fa de intersecció entre l’espai públic i l’espai íntim dels individus, i que fer-nos responsables de casa nostra és també fer-nos més responsables del món que habitem en un camí d’anada i tornada. Aquesta projecció d’un mateix en la comunitat, aquest nou sentit de la responsabilitat compartida fa que allò que abans era merament “privat”, ara tingui una dimensió íntima i política reals, recuperant una política dels afectes en l’espai domèstic que molts havien perdut. Imaginem una “casa pragmàtico-afectiva” pensada per a complir amb aquesta funció de lloc íntim i de “micro-espai social” seguint les teories del DIY, de la “cultura del compartir” (en relació amb la producció transversal de coneixements –immaterialitat- i de recursos –materialitat-) i de la sostenibilitat medioambiental basada en el reciclatge i el decreixement. Imaginem una casa on tot això és possible, on tot i tothom és comú i singular. És una casa-obrador, és un espai comunitari, material i immaterial, de micro-política que trenca amb la lògica del capitalisme actual, posant-se en un nou marge, un marge que recentra els ciutadans per sobre de la institució i l’empresa. Les formes que adopten aquestes bases són moltes i molt variades, perquè la forma pensada, projectada i dialogada entre tots i totes supleix a la fórmula imposada.

L’espai privat es transforma i aquesta transformació s’escampa, afectant a l’espera pública, tant físicament com simbòlicament; i desborda els carrers i les places, els nervis de la ciutat, que encara romanen vius i memoriosos gràcies a les lluites veïnals i ciutadanes. Aquests ciutadans conformen la substància de l’opinió pública real, i aquesta Veu de veus, des del sentiment de coresponsabilitat, és un espai productor de legitimitat. Fa poc la sociòloga Saskia Sassen deia en una entrevista que en un futur proper les ciutat seran més importants que els Estats; de moment, els primers canvis polítics estan tenint lloc en l’àmbit dels municipalismes amb l’aparició i consolidació de partits polítics de base social. L’ombra de les polítiques de dretes i del TTIP és massa allargada i ho cobrirà tot, espai públic i espai privat, sinistrement indiferenciats en un depressiu logorama. La ciutat com un gran supermercat, la ciutadania com a mà d’obra esclava és una possibilitat massa clara. Per això mateix cal fer de tal manera que les micro-polítiques domèstiques i públiques es desenvolupin en paral·lel; només des d’aquesta acció paral·lela el món com a casa i la casa com a món poden ser habitables.

PRESENTACIÓ HILO-MENTAL (sesiones videológicas)

LA GUERRA EN CASA”: POLÍTICAS DOMÉSTICAS

Sessió a càrrec de Lucía Egaña (artista), Félix Pérez-Hita (Hilo-mental), Arturo Bastón (Hilo-mental)

HILOMENTAL és un projecte de Félix Pérez-Hita i Arturo Bastón i en el qual han col·laborat gent com Eugeni Bonet, Raúl Minchinela, Mery Cuesta, David Carabén, Andrés Hispano, Lucas Quejido, Julia Morandeira, Reverendo Tedi KGB, Miguel Ángel Blanca, Isidor Fernández, Javier Calvo, Andreu Meixide i Marcel·lí Antúnez.

Es tracta d’enfilar, estirar el fil o principi de relació que és capaç de posar-nos a la cara i en pla-contrapla vídeos que a priori no tenen res a veure. Així doncs Hilomental és una sessió de ludopatia videogràfica, però també un exercici de reflexió sobre aquest mateix superàvit audiovisual, una mica com el flâneur de Benjamin que es passejava per la ciutat moderna capturant detalls, fragments, residus de la modernitat. Aquí rastregem detritus audiovisuals que a cada segon van repoblant la xarxa, material de baixa definició tècnica i de gran definició humana.

També es tracta de desmuntar la jerarquia mediàtica segons la qual els mitjans de comunicació i els crítics de cinema i televisió ens dicten què és important i què no, què val la pena i què, on posar l’atenció. Aquí l’atenció es posa a les aigües profundes i il·limitades d’internet on conviuen autors consagrats i autèntics amateurs compulsius. El que importa no és l’aura que es genera al voltant d’una obra vídeogràfica, sinó allò que ens ha cridat l’atenció, l’accident, el gest, la casuística…

Al final les imatges que ens donen els mass media (mitjans de comunicació de masses) són absolutament opaques, ideològicament, tècnicament i iconogràficament, són imatges fanàtiques i no només parlem del futbol, pensades per a l’esdeveniment mediàtic on ja no se sap on comença l’esdeveniment i on acaba el mitjà de comunicació (media). Per això, si volem analitzar la nostra època, més ens val centrar-nos en els grassroots media o mitjans de base, fins i tot d’una base tan caòtica i aleatòria com pot ser Youtube. Precisament les sessions ens donen un fil d’Ariadna, un sistema de relacions personal, que ens ajuda a fer una lectura d’aquest cúmul tectònic d’imatges i, alhora, ens permet riure una estona.

Totes les paraules ja estan creades, per tant, no cal crear-ne d’altres, només formular nous discursos a partir d’elles, que és el que deia Farocki respecte les imatges: si ja estan totes creades, perquè fer-ne més? L’important és rellegir el que hi ha, trobar el nostre propi “fil mental”.

Sessió realitzada el 07/02/15 http://www.lestruch.cat/nauestruch/#nauestruch385

ME GUSTA EL FÚTBOL PORQUE PUEDO ODIAR SIN SENTIMIENTOS DE CULPA… ENTRE OTRAS COSAS (Sonia Fernández Pan)

Hay dos cosas que, como intelectual, hasta ahora me había dado vergüenza reconocer. Aunque quizás sería más correcto decir que me ha dado vergüenza dar a conocer a otros. En un intento de practicar la separación de identidades que cristalizan en un mismo cuerpo, creí adecuado mantener una distancia conmigo misma estableciendo unas serie de fronteras con los demás. Quizás fronteras no es un término adecuado, aunque como decía Jesús Arpal esta mañana –fue hace unas horas, pero parece que fue la semana pasada desde este futuro en suspensión en el que llevo existiendo desde hace meses- las fronteras de nuestro tiempo no siempre son nacionales. Algunas vienen definidas por un usuario y su contraseña correspondiente. Pues bien, durante bastante tiempo fui alguien con contraseñas diferentes para diferentes usuarios. Con la consecuente esquizofrenia de no saber cuál era el usuario real y auténtico que vinculaba todas mis compuertas de acceso a la realidad.

Volviendo a lo que quería decir al principio –padezco una propensión involuntaria pero inevitable hacia la digresión y el extravío del presunto tema principal contra la que ya veo imposible intentar luchar ahora que todavía soy joven pero ya soy mayor- había dos cosas, por llamarlas de alguna manera, que siempre me había dado vergüenza confesar en cenáculos intelectuales posmodernos. Me disculpo por usar la palabrota que define la indefinición de nuestra era y por volver a perderme. Esas dos cosas, tan impronunciables en unos ámbitos sociales pero tan vociferantes y comunes en otros, son el fútbol y el techno. Si he de anunciarlas de acuerdo con mis preferencias emocionales actuales, serían el techno y el fútbol. Entendiendo aquí el techno como un reduccionismo de muchas otras muchas músicas electrónicas de baile que sería imposible enumerar sin tener que pasar el tiempo que ahora no tengo por la telaraña del hipervínculo. Si he de presentarlas de acuerdo a una línea de tiempo autobiográfica, el fútbol apareció, como es fácil suponer, mucho antes que la música de baile y su miríada de clubes, ambos tecnologías perfectas para la interrupción del mundo y para la producción de nuevas épicas en un presente desencantado de las epopeyas de la historia.

Me gusta el fútbol porque puedo odiar sin sentimientos de culpa. A Melendi le cautiva porque se siente dios en su casa. También me gusta por poder localizar un enemigo elemental: el equipo contrario, con especial inquina hacia alguno de sus jugadores en específico. Recuerdo que de niña el fútbol era una excusa de proximidad emocional hacia un padre cercano las funciones de un tótem. También recuerdo que era un estado de excepción a una dieta infantil más o menos sana: el momento del fin de semana en el que poder atiborrarme de patatas fritas y coca-cola hasta el mareo sin amonestaciones. Mi padre, que durante muchos años había sido de un equipo –como si los equipos de fútbol lo adoptasen a uno o fuesen propiedad de sus seguidores- se cambió a otro debido a las continuas derrotas del primer equipo. Esta decisión pragmática fue vista por sus hermanos como una traición que todavía sale a relucir en las sobremesas familiares. Pesa sobre él la sospecha de que no es un auténtico apasionado, la sanción de la poligamia en un contexto tan monógamo como el fútbol. Uno ha de permanecer con “su” equipo de aquí a la eternidad”, como presupone la perfección del matrimonio católico. Yo siempre percibí este hecho como una sabia decisión de mi padre, como un rechazo al sufrimiento innecesario. De todas maneras, la pasión de mi padre por el fútbol ha ido en decrecimiento, como las utopías económicas más perezosas. Supongo que mi madre y yo le tomamos el relevo, siendo mucho más hooligans que él durante 90 minutos con posibilidad de prórroga.

Mi relación con el fútbol es una relación promiscua e intermitente. Es decir, no soy de las personas que organizan su tiempo en función de un partido de fútbol. Como tampoco estoy atenta a la prensa deportiva más allá de leerla de vez en cuando buscando conexiones subrepticias con la crítica de arte. Esporádicamente fantaseo con escribir sobre alguna bienal como los periodistas deportivos escriben sobre la Champions League. Yo también soy una traidora de acuerdo con los preceptos futbolísticos. Pero sucede que si un partido de fútbol se cruza en mi campo de visión, todo lo demás deja de tener importancia. Creo que ello se debe también a que no tengo televisión desde hace 15 años. Los efectos colaterales de esta decisión adolescente con pretensiones intelectuales desembocan en una hipnosis profunda, corriendo con la mirada detrás de una pelota imperceptible, en detrimento de cuestiones más trascendentales como los ingredientes del bocadillo que alimenta la euforia del hooligan hambriento.

A veces siento que habitamos nuestra vida como futbolistas que juegan una prórroga que no se termina nunca, exhaustos y exuberantes como tantos jugadores del último mundial de fútbol. Somos intelectuales de élite con salarios de tercera división. Nuestra liga: los Juegos Olímpicos del deadline. Así como las camisetas de los futbolistas no transpiran el sudor del partido en las campañas de publicidad que también lideran, nuestros proyectos se presentan en sociedad sin toda la suciedad del proceso. Nuestros textos y dossieres no huelen a tabaco, no tienen manchas de café, como tampoco tienen ojeras a pesar de las continuas ofensivas de insomnio, entre ataques de ansiedad y ataques de euforia.

Tampoco huelen los clubes de techno cuando estamos a punto de entrar en ellos, antes de pasarnos 12 horas bailando dentro para salir por la puerta de atrás del decoro, cuando las leyes permiten semejante dilatación del tiempo como para convertir un sábado noche en domingo por la tarde sin tener que pasar por el pijama. A diferencia de los partidos de fútbol, algunas sesiones de música de baile nos permiten elegir la hora de ingreso y la hora de salida. Sin embargo, ambos comparten la suspensión del presente a lo largo de su duración. Suspensión que, en el fútbol, se produce a través de la zozobra continua de un estado de ánimo enérgico e iracundo contra el adversario. Dentro de un club, el presente desaparece precisamente por lo contrario: por la ausencia de un objetivo que se traduzca en una victoria. Entramos en un club como vencedores triunfantes y salimos de él como perdedores insaciables a la espera de la próxima conquista transitoria del presente a través de un cuerpo capaz de metabolizar altas sobredosis de sonido. La batalla no es contra otro. La batalla es la propia resistencia contra las leyes naturales del cansancio. Entramos en un club demasiado hambrientos y salimos demasiado empachados, como zombies de centro comercial con una tarjeta de crédito ilimitado.

Me gusta el techno porque me permite dejar el traje de intelectual en el guardarropa. En una pista de baile nuestra profesionalidad no se mide por la cantidad de tecnicismos estéticos que somos capaces de escupir por la boca o desde el teclado. La retórica logorreica se extravía en la elocuencia del cuerpo en movimiento. En una pista de baile nuestra destreza viene dada por nuestra ejecución del movimiento en relación a las capas de sonido que se solapan dentro de un mismo tema. También por nuestra habilidad a la hora de seducir al desconocido que baila a nuestro lado sin mediar palabra. Mientras que unos escogen la repetición infinita del bajo, otros eligen la evanescencia intermitente de la línea melódica. Lo importante no es cómo la música nos mueva, sino que nos conmueva. Juntos y todos a la vez.

Como en el fútbol, en el techno también hay hooligans. Sin embargo, el grado de furor en el baile no es directamente proporcional al grado de pasión por la música. Tampoco es cierto que aquellos que más sudan son los que mejor bailan. Moverse más no significa moverse mejor. Simplemente significa cansarse más. De la misma manera, gritar más no significa sufrir o deleitarse más durante un partido de fútbol. Me gusta el techno porque altera la lógica del desplazamiento. Dar pasos durante horas sin apenas moverse del sitio, excepto en circunstancias muy concretas para satisfacer necesidades humanas sumamente básicas, tales como beber o mear. También me gusta porque altera la temporalidad y las tácticas discursivas del enamoramiento. Podría afirmar que me he enamorado de alguien durante unas horas en cada sesión de música electrónica importante a la que he asistido, sin por ello tener que practicar ninguno de los preceptos de las relaciones de pareja, empezando por poder permanecer en el anonimato en el transcurso de cada idilio fugaz dentro de un club. La música primero, el amor después. Y los intermedios para el fútbol. *

*Este texto termina abruptamente, al igual que la suspensión temporal de la música electrónica cuando se encienden las luces dentro de un club o la de la euforia colectiva del fútbol cuando un árbitro pita el final del partido.

**Texto introductorio para  Ensayo abierto #2: Trabajos de Josefina Sajón Marc Serra (fútbol y electrónica), residentes enNauEstruch

FUENTE: EsnorquelLlegir en castellà.

Circo en famíliaCirc en família

Circ en família és una activitat que té lloc simultàniament en diversos espais destinats a les arts circenses de Catalunya durant un mateix cap de setmana. L’organitza la Xarxa d Espais de Circ de Catalunya (XECC), col·lectiu de recent creació i del qual en formen part, entre altres, l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya, l’Ateneu de Nou Barris i també Ca l’Estruch. A Sabadell, aquesta activitat es duu a terme en col·laboració amb l’associació Tub d’Assaig i ofereix a les famílies la possibilitat d’experimentar amb diverses tècniques de circ com l’acrobàcia, el pal xinès, els malabars, el trapezi o la tela acrobàtica.

Precio entrada: 5€ (por familia)

VENDA D’ENTRADES:
– Per internet: www.sabadell.cat/cultura

– Taquilles del Teatre Principal:
Matí: divendres i dissabte, d’11 a 13h
Tarda: de dimecres a dissabte, de 18 a 20h

– A l’Estruch 1 hora abans el mateix dia de l’activitat

Circ en família és una activitat que té lloc simultàniament en diversos espais destinats a les arts circenses de Catalunya durant un mateix cap de setmana. L’organitza la Xarxa d Espais de Circ de Catalunya (XECC), col·lectiu de recent creació i del qual en formen part, entre altres, l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya, l’Ateneu de Nou Barris i també Ca l’Estruch. A Sabadell, aquesta activitat es duu a terme en col·laboració amb l’associació Tub d’Assaig i ofereix a les famílies la possibilitat d’experimentar amb diverses tècniques de circ com l’acrobàcia, el pal xinès, els malabars, el trapezi o la tela acrobàtica.

Preu entrada: 5€ (per familia)

VENDA D’ENTRADES:
– Per internet: www.sabadell.cat/cultura

– Taquilles del Teatre Principal:
Matí: divendres i dissabte, d’11 a 13h
Tarda: de dimecres a dissabte, de 18 a 20h

– A l’Estruch 1 hora abans el mateix dia de l’activitat

RÉFUGIÉE POÉTIQUE (ENSAYO ABIERTO)RÉFUGIÉE POÉTIQUE (ASSAIG OBERT)

Un vagabundo convierte una plaza en su refugio provisional, dos vallas en las puertas de su sueño, un puente cercano en barco y una escultura en compañera de viaje. Este vagabundo es Claire Ducreux y en el espectáculo de teatro-danza para todos los públicos que presenta ha fundido dos solos de calle, entretejiéndolos con todas las influencias artísticas que la han alimentado, como la danza, el mimo, el clown y el teatro visual. Refugiée Poétique busca el camino más corto del alma hacia el cuerpo con una receta esencial: sencillez, humildad y autenticidad.

 

FITXA ARTÍSTICA

Creació i interpretació: Claire Ducreux
Escultor: Eduardo Cuadrado
Músiques originals: Jorge Sarraute, David Moreno i Mayte Martin
Vestuari: As meninas
Llums: Nanni Valls

Amb la col·laboració de l’EstruchUn rodamón converteix una plaça en el seu refugi provisional, dues tanques en les portes del seu somni, un pont pròxim en vaixell i una escultura en companya de viatge. Aquest rodamón és Claire Ducreux i en l’espectacle de teatre-dansa per a tots els públics que presenta ha fos dos solos de carrer, entreteixint-los amb totes les influències artístiques que l’han alimentat, com la dansa, el mim, el clown i el teatre visual. Réfugiée Poétique busca el camí més curt de l’ànima cap al cos amb una recepta essencial: senzillesa, humilitat i autenticitat.

 

FITXA ARTÍSTICA

Creació i interpretació: Claire Ducreux
Escultor: Eduardo Cuadrado
Músiques originals: Jorge Sarraute, David Moreno i Mayte Martin
Vestuari: As meninas
Llums: Nanni Valls

Amb la col·laboració de l’Estruch

SALÓ SONOR – Eli GrasSALÓ SONOR – Eli Gras

SALÓN SONORO
Eli Gras

El primer ZAT de 2014 es el proyecto del artista y músico experimental Eli Gras, uno de los principales valores en el arte del reciclaje creativo de Cataluña.
Multi-artista autodidacta, Eli Gras (Barcelona, 1971) es fundadora y editora de la Olla Expréss (proyecto editorial y de producción artística) y ha combinado siempre su faceta literaria con la musical.

ZAT (Zona de Acción Temporal):
El ciclo de performances Zona de Acciones temporales (ZAT) es un ciclo de talleres y conciertos para mostrar a la ciudadanía los proyectos de creación de artes visuales y performáticas que se desarrollan en el equipamiento.SALÓ SONOR
Eli Gras

El primer ZAT de 2014 és el projecte de l’artista i músic experimental Eli Gras, un dels principals valors en l’art del reciclatge creatiu de Catalunya.
Multi-artista autodidacta, Eli Gras (Barcelona, 1971) és fundadora i editora de l’Olla Expréss (projecte editorial i de producció artística) i ha combinat sempre la seva faceta literària amb la musical.

ZAT (Zona d’Accions Temporals):
El cicle de performances Zona d’Accions temporals (ZAT) és un cicle de tallers i concerts per tal de mostrar a la ciutadania els projectes de creació d’arts visuals i performàtiques que es desenvolupen a l’equipament.

EMERGÉNCIAS | TALLER DE MICRO-PUBLICACIONES. REVISTA ECLÉCTICA.EMERGÈNCIES | TALLER DE MICRO-PUBLICACIONS. REVISTA ECLÉCTICA.

EMERGÈNCIES| | TALLER DE MICRO-PUBLICACIONS. REVISTA ECLÉCTICA.
Laboratori Social Metropolità i Cultura nx

Lloc: Taller 1 de NauEstruch
Dia: Divendres 24 gener 2014
Hora: de 17 a 20.00 h
Preu: gratuït

El taller se centra en la revista emergente: la revista Eclèctica d’estudis culturals, la cartonera Pensaré y el entorno social que han generado. La idea és aportar nociones para instituir o materialitzar publicaciones de pensamiento político y social.

Hace falta traer material para reciclar como cartones, colores, goma…

Organitzado por Laboratori Social Metropolità i Cultura xn.EMERGÈNCIES| | TALLER DE MICRO-PUBLICACIONS. REVISTA ECLÉCTICA.
Laboratori Social Metropolità i Cultura nx

Lloc: Taller 1 de NauEstruch
Dia: divendres 24 gener 2014
Hora: de 17 a 20.00 h
Preu: gratuït

El taller es centra en la revista emergent: la revista Eclèctica d’estudis culturals, la cartonera Pensaré i l’entorn social que han generat. La idea és aportar nocions per instituir o materialitzar publicacions de pensament polític i social.

Cal portar material per reciclar com cartrons, colors, goma…

Organitzat per Laboratori Social Metropolità i Cultura xn.

Ârtica – PONTEN PIEÂrtica – PONTEN PIE

Ârtica es mucho más que un espectáculo: es una experiencia teatral, una aventura sensorial, una vivencia única. Una casa vieja de madera es el corazón del montaje y los espectadores, en grupos de dieciocho personas, acceden a ella bien abrigados, ya que en el interior la temperatura es de 6 grados. Dentro de la casa serán testigos de un secreto bien guardado y podrán sentir como en las historias más frías se encuentran los momentos más cálidos de la vida. Este es el tercer montaje de Ponten Pie, una compañía que apuesta por romper moldes, reforzar la investigación y buscar nuevos lenguajes teatrales.

FITXA ARTÍSTICA

Idea Original i direcció: Sergi Ots
Ajudant de direcció: Emilie de Lemos
Guió: Creació col·lectiva 
Actors: Natàlia Méndez, Emilie De Lemos i Sergi Ots
Escenografia: Jordi Dorado i Sergi Ots
Efectes especials i attrezzo: Marcos Díaz
Vestuari: Espe Pascual
Il·luminació i espai sonor: Ponten Pie
Assistent de producció: Gemma García
Fotografia: Eva G. Alcàntara
Tècnic frigorífic: Alex Vazquez
Producció: Ponten Pie, Fira Tàrrega, Carro de Baco, Generalitat de Catalunya i Asterions Hus, Teatre Segarra i Fet a Mataró

Amb la col·laboració de l’Estruch


Ârtica és molt més que un espectacle: és una experiència teatral, una aventura sensorial, una vivència única. Una casa vella de fusta és el cor del muntatge i els espectadors, en grups de divuit persones, hi accedeixen ben abrigats, ja que a l’interior la temperatura és de 6 graus. Dins la casa seran testimonis d’un secret ben guardat i podran sentir com en les històries més fredes es troben els moments més càlids de la vida. Aquest és el tercer muntatge de Ponten Pie, una companyia que aposta per trencar motlles, reforçar la investigació i cercar nous llenguatges teatrals.

FITXA ARTÍSTICA

Idea Original i direcció: Sergi Ots
Ajudant de direcció: Emilie de Lemos
Guió: Creació col·lectiva 
Actors: Natàlia Méndez, Emilie De Lemos i Sergi Ots
Escenografia: Jordi Dorado i Sergi Ots
Efectes especials i attrezzo: Marcos Díaz
Vestuari: Espe Pascual
Il·luminació i espai sonor: Ponten Pie
Assistent de producció: Gemma García
Fotografia: Eva G. Alcàntara
Tècnic frigorífic: Alex Vazquez
Producció: Ponten Pie, Fira Tàrrega, Carro de Baco, Generalitat de Catalunya i Asterions Hus, Teatre Segarra i Fet a Mataró

Amb la col·laboració de l’Estruch

FUM! FUM! FUM!FUM! FUM! FUM!

FUM! FUM! FUM! es una jornada de presentación de los proyectos en residencia en MediaEstruch y a NauEstruch lo largo de esta pasada otoño. MediaEstruch y NauEstruch son los departamentos de la Fábrica de Creación de Artes en Vivo L’Estruch orientados a los nuevos formatos de creación performática y multimedia . Una tarde entera donde conocer proyectos multimedia, visuales, performáticos, educativos, urbanísticos y de danza y tecnología. Una mirada a la producción visual, performática y multimedia contemporánea , de la mano y de la viva voz de los propios artistas . Una celebración pre-navideña en compañía de los artistas residentes en el Estruch.

– 18h , proyectos multimedia.
INTERACTVIVO!  

Taller 1

Presentación de los proyectos desarrollados en la jornada Hack Arte Day del taller Interactvivo!, dirigido por Gian Marco Zaccaria. Interactvivo!, del ciclo Bestuari, ha sido un proyecto de investigación en el entorno de los dispositivos interactivos aplicados a la creación.

– 19h , proyectos de artes visuales.
Inaguraciónes? NO, GRACIAS!

Sala de exposiciones

Contra-inauguración de la exposición de los procesos en residencia de NauEstruch de Cuesta-Sastre, Somos Nosotros, Claudia Labrador y Joana Mollà y charla con los proyectos de Laboratorio de la Sospecha y Fernandez-Arnedo.

– 20h , proyecto multimedia.
ZAT:VIDEODRUM de Martín Guitérrez.

Nau B
VideoDrum es un dispositivo que convierte una batería en una unidad de edición de video. Un proyecto del cineasta y bateria del grupo Mujeres, Martín Gutierrez, desarrollado en MediaEstruch y presentado en la última edición del festival In-Edit.

– 20.30h , performance.
RACONSILENCE de Joana Mollà.

EstruchBar
Se trata de la segunda acción encadenada dentro del proyecto de residencia en el Estruch. Continuando desde el resultado estructural de la acción UnderConstruction , realizada con 33 sillas el pasado 5 de diciembre , fruto del azar , la improvisación y la presencia del público. Esta nueva pieza busca los rincones , los pequeños espacios de confluencia y divergencia , de intersección . Una reflexión sobre la comunicación no verbal, un diálogo corporal y sonoro que rechaza cualquier pretensión sobre con qué o quién nos podemos comunicar. Profundizando en las posibilidades amplificables del sonido analógico.

– 21h , pieza de danza y tecnología.
MEMORIAS LÍQUIDAS de Rossana Fenocchi , con Jèrèmy Biger.

Sala 10
La memoria y el silencio como entidad son una construcción abstracta con raíces en el pensar mítico, mientras que los recuerdos y los silencios son propiamente hechos, acciones, la condición queda falseada en someterlos a cualquier forma artística, pocos actos tienen más resonancia arquetípica que el atravesar una puerta y la verdad es que cruzar un portal tiene una contundente carga simbólica. El simple acto de cruzar una puerta genera el nacimiento de un nuevo episodio en nuestra secuencia de memoria, atravesar “puertas” facilita el olvido.FUM! FUM! FUM!
Divendres 20 de desembre, de les 18h a les 22h.
L’Estruch, Fàbrica de Creació de les Arts en Viu  de Sabadell.
Entrada lliure.

FUM! FUM! FUM! és una jornada de presentació dels projectes en residència a MediaEstruch i a NauEstruch al llarg d’aquesta passada tardor. MediaEstruch i NauEstruch son els departaments de la Fàbrica de Creació d’Arts en Viu L’Estruch orientats als nous formats de creació performàtica i multimèdia. Una tarda sencera on coneixer projectes multimedia, visuals, performàtics, educatius, urbanistics i de dansa i tecnologìa.  Una mirada a la producció visual, performàtica i multimèdia contemporània, de la mà i de la viva veu dels propis artistes. Una celebració pre-nadalenca en companyia  dels artistes residentes a l’Estruch.

-18h, projectes multimedia.
INTERACTVIVO!

Taller 1
Presentació dels projectes desenvolupats a la jornada Hack Art Day del taller Interactvivo!, dirigit per Gian Marco Zaccaria. Interactvivo!, del cicle Bestuari, ha estat un projecte de recerca a l’entorn dels dispositius interactius aplicats a la creació.

– 19h, projectes d’arts visuals.
INAGURACIÓNS? NO, GRACIES!

Sala d’exposicions
Contra-inaguració de la exposició dels procesos en residència de NauEstruch de Cuesta- Sastre, Somos Nosotros, Claudia Pagès i Joana Mollà i xerrada amb els projectes de Laboratori de la Sospita i Fernandez-Arnedo.

– 20h, projecte multimedia.
ZAT: VIDEODRUM  de Martín Guiterrez.

Nau B
VideoDrum es un dispositiu que converteix una batería en una unitat d’edició de video. Un projecte del cineasta i baterista del grup Mujeres, Martín Gutierrez, desenvolupat a MediaEstruch i presentat a la darrera edició del festival In-Edit.

– 20.30h, performance.
RACONSILENCE de Joana Mollà.

EstruchBar
Es tracta de la segona acció encadenada dins del projecte de residència a l’Estruch. Continuant des del resultat estructural de l’acció underconstruction, realitzada amb 33 cadires el passat 5 de desembre, fruit de l’atzar, la improvisació i la presència del públic. Aquesta nova peça busca els racons, els petits espais de confluència i divergència, d’intersecció. Una reflexió sobre la comunicació no verbal, un diàleg corporal i sonor que rebutja qualsevol pretensió sobre amb què o qui ens podem comunicar. Aprofundint en les possibilitats amplificables del so analògic.

– 21h, peça de dansa i tecnología.
MEMORIAS LÍQUIDAS de Rossana Fenocchi, amb Jèrèmy Biger.

Sala 10
La memòria i el silenci com a entitat són una construcció abstracta amb arrels en el pensar mític, mentre que els records i els silencis són pròpiament fets, accions, la condició queda falsejada en sotmetre’ls a qualsevol forma artística, Pocs actes tenen més ressonància arquetípica que l’travessar una porta i la veritat és que creuar un portal té una contundent càrrega simbòlica. El simple acte de travessar una porta genera el naixement d’un nou episodi en la nostra seqüència de memòria, travessar “portes” facilita l’oblit.

“Es bien” en serio“Es bien” en serio


“ES BIEN” EN SERIO
4 propuestas de los residentes de Artes Visuales de NauEstruch

JOANA MOLLÀ
Underconstruction. 30 minuts
Nau B

Una acción acumulativa donde se de-construyen las experiencias de los últimos meses, la primera de las dos acciones encadenadas creadas durante la residencia en el Estruch. La segunda acción será ligada al resultado, asimétricamente azaroso, de la primera. Construir una estructura, un esquema, una montaña, un instrumento. Donde las obsesiones diogenístiques direccionadas hacia el mobiliario, las sillas, mezcladas con el azar y la improvisación generarán la pieza de forma autónoma. Todo el mundo está invitado a aportar una silla, de madera, en las condiciones que sea.

http://joanamolla.blogspot.com.es

SOMOS NOSOTROS
Mantén la calma, todo esto pasará pronto. 16 minuts
Teatre

Mantén la calma, todo esto pasará pronto, es una performance desarrollada a partir del material generado del archivo AAER:archivo de agentes emergente resistiendo.

SomosNosotros estamos desarrollando una serie de entrevistas a los agentes con los que estamos colaborando en exposiciones colectivas, premios o en este caso concreto, en NauEstruch, como residentes. A partir del material generado vamos desarrollando distintas acciones.

¿Qué entendemos por auto-precariedad, como nos relacionamos con ésta, sabemos poner límites?.¿Quién resiste y por cuanto tiempo esta situación?.

www.aaeresistiendo.tumblr.com
www.begonyagarcia.com
www.alfonsofernandezbermudo.com

CUESTA – SASTRE
Re-Re-Re. 25 minuts
Actor y voz en off: Daniel Blanqué
Teatre

En la escena un actor acompañado de una serie de objetos aparentemente inconexos. A través de una narración múltiple en la que se incorporan diversos acontecimientos y situaciones, se irá descubriendo la relación existente entre todos los elementos participantes así como con el mismo protagonista.

Re-Re-Re consta de 7 partes en total. De las cuales únicamente 3 serán presentadas en el evento “Es bien” en serio.

www.cuestasastre.com

CLÀUDIA PAGÈS
Networking monologue (or the song I wrote trying to find you). 15 minuts
Con la colaboración de Alexander Ebner y Laura de Díaz
Teatre

Estáis invitados a asistir a una charla sobre networking, post-amor, superorganismos y freelancers solitarios que necesitan de ti. Al finalizar analizaremos colectivamente los espacios entre nuestros cuerpos para observar las delimitaciones entre nuestro tiempo de ocio y tiempo de trabajo, como en un evento de una performance en un teatro de Sabadell.

www.claudiapagesrabal.com“ES BIEN” EN SERIO
4 propostes dels residents d’Arts Visuals de la NauEstruch

JOANA MOLLÀ
Underconstruction. 30 minuts
Nau B

Una acció acumulativa on es de-construeixen les experiències dels darrers mesos, la primera de les dues accions encadenades creades durant la residencia a l’Estruch. La segona acció esdevindrà lligada al resultat, asimètricament atzarós, de la primera. Construir una estructura, un esquema, una muntanya, un instrument. On les obsessions diogenístiques direccionades cap al mobiliari, les cadires, barrejades amb l’atzar i la improvisació generaran la peça de forma autònoma. Tothom està convidat a aportar una cadira, de fusta, en les condicions que sigui.

http://joanamolla.blogspot.com.es

SOMOS NOSOTROS
Mantén la calma, todo esto pasará pronto. 16 minuts
Teatre

Mantingues la calma, tot això passarà aviat, és una performance desenvolupada a partir del material generat l’arxiu AAER: arxiu d’agents emergent resistint.

SomosNosotros estem desenvolupant una sèrie d’entrevistes als agents amb els quals estem col · laborant en exposicions col · lectives, premis o en aquest cas concret, en NauEstruch, com a residents. A partir del material generat anem desenvolupant diferents accions.

Què entenem per acte-precarietat, com ens relacionem amb aquesta, sabem posar límits?. Qui resisteix i per quant de temps aquesta situació?

www.aaeresistiendo.tumblr.com
www.begonyagarcia.com
www.alfonsofernandezbermudo.com

CUESTA – SASTRE
Re-Re-Re. 25 minuts
Actor y voz en off: Daniel Blanqué
Teatre

En l’escena un actor acompanyat d’una sèrie d’objectes aparentment inconnexos. A través d’una narració múltiple en la qual s’incorporen diversos esdeveniments i situacions, s’anirà descobrint la relació existent entre tots els elements participants així com amb el mateix protagonista.

Re-Re-Re consta de 7 parts en total. De les quals únicament 3 seran presentades en l’esdeveniment “Es bien” en serio.

www.cuestasastre.com

CLÀUDIA PAGÈS
Networking monologue (or the song I wrote trying to find you). 15 minuts
Con la colaboración de Alexander Ebner y Laura de Díaz
Teatre

Esteu convidats a assistir a una xerrada sobre networking, post-amor, superorganismos i freelancers solitaris que necessiten de tu. En finalitzar analitzarem col · lectivament els espais entre els nostres cossos per observar les delimitacions entre el nostre temps d’oci i temps de treball, com en un esdeveniment d’una performance en un teatre de Sabadell.

www.claudiapagesrabal.com